17-12-2020

Martyrdøden.

Der er lige så mange veje til hellig krig, som der er hellige krigere. Abdelrahman Ayachi gik sin egen vej.

Abdelrahman endte som martyr på slagmarken i Bashar al-Assads Syrien.

Intet i hans opvækst i den franske provinsby Aix-en-Provence pegede i retning af hellig krig.

Abdelrahmans familie stammede fra Syrien. Hans far Bassam Ayachi drog som ung til Frankrig og mødte der en ung fransk kvinde. De 2 blev gift og fik 3 børn. 2 drenge og 1 pige.

Bassam fortæller i ”The Father, the Son og the Jihad” på Tv-kanalen Al Jazeera english, at han nedstammer fra profeten Muhammed.

Ægteskabet var et møde mellem 2 kulturer: Bassams mellemøstlige religiøse og hans hustrus verdslige franske.

Hun forsikrer, at hun ikke lod sig omvende under tvang, men går i dag med slør.

Hvor Bassams forfædre har rod i islam, deltog hendes far som fransk soldat i 2. verdenskrig.

Nazisterne tog ham til fange og han tilbragte en tid i en af deres fangelejre.

Ifølge Ayaishi-familiens datter var hendes svigerfar ikke meget for, at hans datter giftede sig med en muslim.

Abdelrahman og hans bror voksede op i den franske provinsby Aix-en Provence som ganske almindelige muslimske franske drenge.

I filmen bliver Abdelrahman spurgt om sit tilhørsforhold. Han svarer, at han er  halvt franskmand, halvt syrer.

Bassam vil gerne, at hans familie bevarer de kulturelle og historiske bånd til sit hjemland. Hvert år tager han familien på besøg i Syrien, hvor han viser dem sin hjemby.

Abdelrahman fik en uddannelse computer-ingeniør og får ansættelse i Microsoft. Han lever et helt almindeligt liv som borger i Frankrig.

Indtil den dag, hvor hans far imam Bassam fik den idé, at han vil rykke teltpælene op og flytte til… Molenbeek, en forstad til Bruxelles.

Hvorfor nu det? Han og hans familie havde det jo godt i Aix-en Provence i Frankrig.

Filmen giver os ikke noget svar. Og vi må gætte os til det.     

Abdelrahmans bror fortæller i filmen, at han i Molenbeek undrer sig over hvor få (etniske) belgiere der er.

Som imam åbnede Bassam et islamisk center (Islamisk Center i Belgien) i Molenbeek.

Og nu tog Abdelrahmans udvikling i retning af jihadisme fart.

Hvor islam ikke havde haft stor betydning i hans liv, blev han nu gradvist mere religiøs.

Han har nu sin faste gang i sin fars moské i Molenbeek. Hans radikalisering er begyndt.

Verden har ændret sig. Krigene i Afghanistan og Irak ændrede hans syn på verden.

Han åbnede sider på internettet, hvor han lod radikaliserede islamister komme til orde.

Det belgiske politi og efterretningstjeneste holdt et vågent øje med ham og bad ham fjerne jødefjendske og ”antisemitiske” indlæg fra sine sider på nettet.

Der blev lagt sag an mod ham for at bruge sine web-adresser til at rekruttere jihadister til krigene i Afghanistan og Irak.

Han idømtes bøder og fængselsstraf - og optrådte uforsonligt under retssagerne.

Han udtaler foran tv-kameraerne, at han ikke er ”antisemit”, men at han er modstander af staten Israel.

Efter sine retssager i 2003 og 2006 drog han til Bashar Al-Assads Syrien, hvor han ernærede sig som computer-ingeniør.

Næste fase i hans radikalisering indtrådte, da han i 2011 på Tv ser, at Bashar Al-Assads militær massakrerer utilfredse syriske borgere under en protestmarch udenfor byen Idlib. Militæret mejer nådesløst snesevis af demonstrerende syrere ned.

Abdelrahman besluttede sig for at bekæmpe Bashar Al-Assads diktatoriske regime.

Som muslim og islamist vil han føre hellig krig mod tyrannen Bashar Al-Assad.

Han rekrutterede en skare af frivillige jihadister omkring sig, som kæmpede under den Frie Syriske Hærs (FSA) banner.

Gruppen kaldte sig Al Sham.

Filmen følger det sidste slag, hvor Abdelrahman (’nom de guerre’ Abu Hajar) bliver dræbt af en syrisk granat, som slår ned i hans gruppe af hellige krigere.

Forinden bliver han af filmens fotograf spurgt, om han selv skal deltage i kampen. Han svarer, at han som gruppens leder ikke kan lade sine mænd i stikken og derfor må befinde sig i frontlinjen.

Abdelrahman fik opfyldt sit ønske om at dø som martyr.

Abdelrahman Ayachi er blot en af mange jihadister, som har fandt sit martyrium - i Irak eller Syrien.  

Den franske sociolog Hugo Micheron har i sin bog ”Le jihadisme francais, quartiers, Syrie, prisons.” Gallimard 2020 interviewet franske jihadister, som nu sidder i fængsel.

Hans undersøgelse viser, at franske jihadister gennem årtier har opbygget et netværk af jihadister, som fra 2010 er draget til Irak og Syrien.

 

Kilde:

https://www.aljazeera.com/program/witness/2016/11/9/the-father-the-son-and-the-jihad/