03-12-2020

Sidste besøg i Danske Bank.

28. september 2020 blev formodentlig sidste gang, at jeg aflagde besøg i min bankfilial i Danske Bank.   

I medierne har man kunnet læse, at Danske Bank har taget den historiske beslutning at nedlægge samtlige sine filialer.

Kun i storbyer som Ålborg, Aarhus, Odense og København og Bornholm vil Danske Bank fortsat have filialer.

Lad mig derfor berette om mit (formentlig) sidste besøg.

Som nævnt fandt besøget sted mandag 28. september 2020 midt på dagen.

Mit ærinde var egentligt overflødigt, da jeg burde have kunnet ordne det via min netbank.

Jeg skulle betale for et depositum for en ferielejlighed i Spanien. Udlejer ønskede betalingen til sin egen private konto … i Danske Bank.

Aha, tænkte jeg - hvor svært kan det være at overføre et beløb fra én konto i Danske Bank til en anden.  

Temmelig svært skulle det vise sig.

Jeg skulle blot bruge en kode på mit IBAN, som befinder sig et eller andet sted på min netbank.

Jeg ledte forgæves efter min IBAN-kode på min netbank - og måtte opgive.

Dernæst kontaktede jeg Danske Banks kundetjeneste, som hævdede at koden lå på min netbank.

Da jeg førhen har brugt min IBAN-kode ved overførsler til udlandet, anså jeg det for sandsynligt - og at det blot var mig, som ikke evnede at navigere rundt på min netbanks side.

Efter adskillige forsøg på at finde min IBAN-kode måtte jeg opgive.

Næste skridt var at opsøge den nærmeste filial i Danske Bank.

Det krævede en mindre togtur til nærmeste større by.

Kort efter bankens åbning kl. 10 gik jeg ind og stillede mig i det lille forrum, som danner indgang til skrankerne.

Corona-epidemien tillod at kun 10 personer måtte opholde sig samtidigt i det store rum med skrankerne.

Jeg måtte pænt vente indtil det blev min tur. Men først skulle jeg trække et nummer for min ekspedition.

Nummerboksen befandt sig imidlertid inde i selve banklokalet.

Efter ca. 10 kunne jeg træde i selve banklokalet og vente på min ekspedition.

Efter yderligere 10 minutter blev mit nummer vist på skærmen og jeg kunne træde nærmere ekspeditionsskranken.

Jeg forelagde mit problem for den unge mand, som sad ved skranken, gav ham mit kreditkort, så han forhåbentligt kunne finde mit IBAN-kode.

Uden brug af NemID loggede han sig ind på min netbank og ledte efter mit IBAN kode til brug ved overførsler til udlandet.

Efter adskillige forsøg måtte også han opgive. Han undskyldte og ville tilkalde assistance fra én af sine kollegaer, som befandt sig længere bag i lokalet.

Efter at have drøftet problemet bagest i lokalet kom nu begge tilbage til skranken.

Kollegaen spurgte mig, om jeg havde prøvet bankens kundetjeneste. Det kunne jeg bekræfte.

Det havde ikke været til stor hjælp.

Også den tilsyneladende mere erfarne kollega måtte imidlertid efter kort tid opgive.

Nu var gode råd dyre.

Kollegaen spurgte, om der var nogen frist på min betaling til udlandet - og om jeg kendte vedkommende.

Jeg fortalte, at det drejede sig om betaling af et depositum for leje af en feriebolig.

Jeg fremviste den e-mail, som udlejer havde sendt med oplysninger om sin bankkonto i Danske Bank.

Da han var kunde i Danske Bank burde han jo figurere som sådan.

En søgning på det opgivne kontonummer gav imidlertid ikke noget resultat.

Jeg oplyste, at det muligvis kunne skyldes, at udlejer brugte et udlejningsbureau, som så overførte beløbet til hans personlige konto.

Vi enedes om, at det nok alligevel var sikkert at overføre beløbet til den opgivne konto.

Da den simple overførsel af penge fra én konto i Danske Bank til en anden ikke kunne lade sig gøre, måtte der findes en anden måde. Den mest erfarne kollega tænkte kreativt og fandt en alternativ måde.

Jeg blev opfordret til at kontrollere om betalingen nåede frem til rette vedkommende og få en bekræftelse.

Beløbet var angivet i euro og skulle omregnes til danske kroner. Overførslen var højst usædvanlig og formodentlig ikke efter reglerne.

Som dokumentation for den usædvanlige overførsel lavede de et stykke papir, hvor jeg skulle bekræfte, at den havde fundet sted.

Efterfølgende har jeg fået bekræftet af udlejer, at han har modtaget det aftalte beløb og at beløbet er trukket i danske kroner fra min konto.

Den lange ekspeditionstid skabte utilfredshed blandt de ventende kunder i banken.

En enkelt var højlydt utilfreds og råbte ud i lokalet om jeg skulle have støttepædagog for at foretage mine bankforretninger.

Ad omveje fik jeg fik mit problem løst, men ikke uden sværdslag.

Det blev formodentlig mit sidste besøg i en filial af Danske Bank, som inden udgangen af 2021 nedlægger næsten alle sine filialer og på denne måde sparer i hundredvis af medarbejdere.

Danske Bank henviser til kundernes udstrakte brug af netbank.