13-02-2019

Billedkunst på væggen.

Af og til kolliderer kunstnerisk frihed med historisk korrekthed.

En kunstner har i teorien fuld frihed til at skildre virkeligheden, som han finder for godt.

Hvis han ønsker at skildre historiske begivenheder, har han også langt hen ad vejen frit spil.

Han er ikke underlagt de samme skrappe krav til at være tro mod kilderne - som historikere.

Kunstneren Jacob Brostrup fik af socialdemokraten Henrik Sass Larsen til opgave at udsmykke Socialdemokratiets grupperum i Folketinget.

Han skulle i malerier illustrere udpluk af Socialdemokratiets historie.

Jeg skal ikke gøre mig klog på malerkunst eller på kunsthistorie.

Derfor er de efterfølgende bemærkninger afgivet af en læg mand.

Jeg vælger til illustration af min pointe et maleri af Brostrup, som forestiller en fiskerbåd med 2 personer stående på bådens dæk.

http://www.brostrup.dk/

Fiskerbåden befinder sig midt i en storby.

Maleriet skal ifølge teksten på Brostrops hjemmeside illustrere ”Fremtidens Danmark 1945”.

”Fremtidens Danmark” var titlen på Socialdemokratiets første eftertidsprogram.

Jeg går ud fra, at de 2 personer på fiskerbådens dæk skal forestille de 2 socialdemokratiske koryfæer Hans Hedtoft-Hansen og Vilhelm Buhl.

Jeg kan ikke vide det, men gætter.

Fiskerbåden kan både illudere Socialdemokratiets definition af sig selv som det parti, som skal samle hele den splittede nation efter 2. verdenskrig.

Båden kan også illudere Socialdemokratiets ide om, at vi til trods for alle vores forskelle ’alle er i samme båd’ - høj som lav.

Endelig kan fiskerbåden tolkes som Hans Hedtofts rolle i redningen af de danske jøder, da den tyske besættelsesmagt truede med at arrestere dem og internere dem i tyske koncentrationslejre.

http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_efter_1945/Hedtoft-Hansen,_Hans

 Alle 3 tolkninger er mulige.

Hvis personen ved siden af Hans Hedtoft skal forestille Vilhelm Buhl, er han noget malplaceret.

Vilhelm Buhlholdt kort efter den tyske besættelse en berømt tale, hvori han fordømte enhver form for ”sabotage” mod besættelsesmagten som han sammenlignede med ”landsforræderi”.

Efter sin tale blev Buhl af mange opfattet som én, der kollaborerede med den tyske besættelsesmagt.

http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_1849-1945/Vilhelm_Buhl

Samarbejdspolitikken brød sammen i august 1943 - og kort efter planlagde den tyske besættelsesmagt at arrestere de danske jøder, hvilket delvist blev forpurret.

Kunst kan både gøre os klogere på vores historie, men den kan også spændes for en bestemt politisk vogn - og således misbruges til at give et falsk billede.

I dette tilfælde vil jeg mene, af Brostrups maleri tjener til at forvaske og fordreje historien.

Det er OK at også kunstnere tager politisk stilling, men de bør ikke lade sig spænde for bestemte politiske partiers vogn.

 

Kilde:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/var-socialdemokratiet-styrmand-joedernes-redning

Henrik Hoffmann-Hansen: Var Socialdemokratiets styrmand for jødernes redning? Kristeligt Dagblad, 13. februar 2019.