01-09-2018

At smide gode penge efter dårlige.

Min tålmodighed med det danske sundhedsvæsen var ved at briste, da jeg tirsdag 27. august i Dagbladet læste, at Region Sjælland og Region Hovedstaden vil sende 70 ledere afsted til Epics hovedsæde i Wisconsin, USA.

Epic er det amerikanskbaserede it-selskab, som de 2 regioner har købt en elektronisk patientjournal af.

Region Sjælland vil bruge ca. 380.000 kr. på at sende 19 medarbejdere afsted til Epics hovedsæde i Wisconsin, USA.

Region Hovedstaden vil bruge knap 1 mio. kr. på at sende 47 medarbejdere afsted til USA.

Medierne har de sidste par år kunnet berette om de mange ”indkøringsproblemer”, som Sundhedsplatformen har givet anledning til.

Nu smider de to regioner så gode penge efter alle de mange milliarder dårlige penge, som de to regioner har betalt for et tilsyneladende udueligt it-system.

Hvad medierne har ladet stå hen i det uvisse, er den udbudsproces, som de to regioner har stået i spidsen for inden det famøse køb af Epics elektroniske patientjournal til 2,4 mia. kr.

Ingen har tilsyneladende søgt og fået aktindsigt i de overvejelser som lå til grund for købet af netop Epics patientjournal.

Når vi ikke kan få at vide, hvilke overvejelser som lå til grund for købet af Epics patientjournal, kan vi da i det mindste kaste blikket på Epic som udbyder af elektroniske patientjournaler.

   

Epic.  

Epic blev grundlagt i 1979 af en vis Judith Faulkner, som er uddannet matematiker og programmør.

Epic har siden vokset sig stort og er i dag et af de største it-selskaber, som udvikler og sælger elektroniske patientjournaler.

I USA har Epic været udsat for hård kritik fra sine konkurrenter, som har sluttet sig sammen i alliancen Common Well Health.

Epic har valgt at stå udenfor de andre it-firmaers sammenslutning og ønsker ikke at underlægge deres erklærede formål at sætte standarder for elektroniske patientjournaler.

Adskillige amerikanske hospitaler bruger Epics patientjournal og nogle af disse har haft de samme indkøringsvanskeligheder, som de to regioner har haft med Sundhedsplatformen.

www.healthcareitnews.com/news/judy-faulkner-refutes-rivals-claims-about-epic-ehr-being-closed-explains-interoperability 

Epics grundlægger Judith Faulkner har indtil for nylig undgået mediernes opmærksomhed og undladt at lade sig interviewe.

I 2002 gav han dog et interview til WTN News og kom her ind på Epics virksomhedskultur.

Faulkner formulerer Epics missionen med Epic således:

Do good, have fun and make money”. [Gør det godt, hav det sjovt og lav penge].

Faulkner leder selv kurser for sine medarbejdere, som beskrives som ”zen-lignende” (jf. en art buddhisme).

Epics HR-afdeling (human ressource) ansætter samtlige medarbejdere, da Faulkner vil undgå at virksomhedens teams udelukkende ansætter folk, som ligner dem selv (rip, rap og rup-effekten).

Faulkner formulerer Epics ansættelsespolitik således:

Slow hiring, fast hiring” [langsom ansættelse, hurtig fyring].

Faulkner er tilhænger af princippet om ’den rette person til det rette job’.

Han formulerer det metaforisk:

A bad weed is a flower in anorther garden” [en ukrudtsplante kan godt være en blomst I en anden have (end hos Epic)].

Faulkner advarer endvidere mod at ansætte ”the articulate incompetent” [den veltalende inkompetente].   

http://wtnnews.com/articles/212/

Ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Forbes er Judith Faulkner god for 2,7 mia. $.

Forbes oplyser, at Faulkner har afgivet et løfte, om at ville donere 99 % af sin formue, mens han endnu er live.

https://www.forbes.com/profile/judy-faulkner/#69fa8e6b33b8

 

Katten i sækken.

Tirsdag 27. august kan Dagbladet berette, at to af Danmarks 5 regioner - Sjælland og Hovedstaden vil sende 70 ledende medarbejdere til Verona, Wisconsin, hvor Epic har sit hovedsæde.

https://sn.dk/Sjaelland/Politikere-bruger-over-en-million-paa-it-konference-i-USA/artikel/769661 

Embedsmændene og politikerne i de 2 regioner har valgt at gå planken ud og forsætte med at bruge skatteborgernes penge i et forsøg på at redde deres fejlagtige investering i Epics patientjournal.

Nu fanger bordet, synes de at tænke. Nåh ja, har man sagt a, må man også sige b, ikke sandt.

De 2 regioner har efter deres bedste mening gjort alt, hvad der stod i deres magt for at få systemet ”op at køre”.

Trods at ”superbrugere” og ”it-specialister” er hyret for at hjælpe de stakkels frustrerede brugere af Epics patientjournal, er det ikke lykkedes at bringe systemet i anvendelse.

De forventede gevinster ved en elektronisk patientjournal har endnu ikke indfundet sig.

Hvis indkøberne og beslutningstagerne i de 2 regioner havde undersøgt de ”indkøringsvanskeligheder” som Epics patientjournal har haft på amerikanske hospitaler, ville de have vist, at det ville give langvarige og vidtrækkende problemer.

For enkelte hospitaler i USA har det haft katastrofale konsekvenser, som har nødvendiggjort afskedigelser, stop for ansættelser og fastfrysning af driftsudgifterne.

www.healthcareitnews.com/news/go-live-gone-wrong

Det hjælper næppe på problemernes omfang at sende 70 medarbejdere til Epics hovedsæde i Wisconsin, hvor de udvalgte nøglemedarbejdere kan få opkvalificeret deres viden om Epics patientjournal - og forlyste sig i virksomhedens tilhørende 347 hektar forlystelsespark.             

Penge som tages fra et i forvejen stramt budget med underskud, som kunne bruges til andre og bedre formål.

 

PS:

Efter fotoet at vurdere, er Judith Faulkner tilsyneladende transkønnet, hvilket dog ikke kan bekræftes af nogle af de kilder, som er brugt til dette indlæg.